Mindfulness työelämässä

Miten aivot saa välillä arkena lomamoodiin, pohtii Maria Saarelainen blogissaan.

Olin kuuntelemassa luentoa, miten aivot saa kesäloman alkaessa lomamoodiin. Minulle jäi sieltä hyvin elävästi mieleen se, miten aktivoimme aivojamme koko päivän ajan kovilla kierroksilla ja vasta nukkumaan mennessä aivomme saavat levätä. Jotta aivomme voivat hyvin, ne tarvitsevat lepotaukoja myös päivän mittaan. Kuuntelin ilolla, miten luennoitsija käytti yhtenä aivojen käyttötaitona läsnäoloa.

Aivojen toisenlainen käyttö päivän aikana, kuten pieni mindfulnessharjoite, lisää aivojemme hyvinvointia. Mindfulnessilla onkin todettu olevan paljon hyviä vaikutuksia työhön: työmuistikapasiteetti ja keskittymiskyky lisääntyvät, stressin ja kiireen tunteet vähenevät, tunnetaidot vahvistuvat jne. Voimme antaa aivoillemme pienen hengähdystauon työpäivän lomassa esim. keskittymällä hengitykseen pienen hetken. Voimme lopettaa hetekeksi sen mitä olemme tekemässä, keskitymme tuntemaan hengityksen virran sierainten alueella tai tuntemaan miten vatsa nousee ja laskee hengityksen tahtiin. Tätä pientä harjoitusta voimme tehdä missä ja milloin vain riippumatta tilanteesta tai tunteesta.

Käytän tätä harjoitusta itse aktiivisesti mm. kun huomaan työpäivän aikana, että mieleni on täynnä asiaa ja minun on vaikea keskittyä. Välillä käytän harjoitusta keskellä palaveria, kun huomaan ajatusteni vievän minua pois tilanteesta tai huomaan mieleni kiinnittyvän negatiivisuuteen tai arvosteluun aivan turhaan. Samalla kun hengitän, annan itselleni luvan hengähtää ja sallin tauon itselleni. Kiinnitän huomiota tauon mukanaan tuomaan hyvään oloon kehossani ja lisään sen avulla dopamiinin tuotantoa. Tulee tunne, että hyvä olo on sisälläni, eikä minun tarvitse havitella sitä ulkopuoleltani. Tämä harjoitus antaa samalla vapauden tunteen, että minulla on valinnan mahdollisuus, voin koska tahansa pysähtyä päivän aikana. Tämähän on itsensä johtamista parhaimmillaan!

 

TEKSTI: Maria Saarelainen

Maria Saarelainen on työhyvinvoinnin asiantuntija, ratkaisukeskinen työnohjaaja ja mindfulness-ohjaaja. Hänen valmennuksensa käsittelevät läsnäoloa ja tiedostamista, tunnetaitoja sekä aivojen käyttötaitoja. Voit lukea lisää Marian sivuilta www.modusforte.fi

Comments are closed.

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa