Mindfulness ja elämän kauneus

Anneli Litovaara kirjoittaa uudessa blogissaan rakkaudesta, myötätunnosta ja elämän kauneudesta:

Rick Hansonin kirjassa Just One Thing (2011) on 52 ideaa mf-harjoituksille. Yksi niistä on rakkaus, ja hän ehdottaa valitsemaan juuri tämän aiheen, jos kirjan kaikista aiheista ja mindfulness-harjoituksista valitsisit vain yhden. Kirjoittaja on neuropsykologi ja aivotutkija ja hänen edellinen kirjansa on ilmestynyt suomeksi nimeltään Buddhan aivot.

sireenitRakkaus käsitteenä on laaja ja tässä Hanson esittelee rakkautta, jota voi ilmaista  ja osoittaa muita kohtaan, jotta voi itse kokea sitä itse. Näin voit vahvistaa ihmissuhteitasi ja rauhoittaa tunnemyrskyjä.

Rakkaus on syvällä ihmisluonnossa. Esi-isämme tarvitsivat sekä varuillaan oloa, taistelua että taitoa solmia luotettavia ihmissuhteita. Jotta yhteisöt ja kansakunnat saattoivat kehittyä, tarvittiin rakkautta. Sen siemenet auttoivat vahvistamaan parisuhteita, äiti-lapsi -suhteita ja vuorovaikutustaitoja ja rakkaus on kirjoitettuna DNA:ssamme. Aivomme ovat kolmikertaistuneet vuosimiljoonien aikana, kun lapsuus vähitellen tuli turvallisemmaksi ja aivojen oli mahdollista kehittyä monipuolisesti ja rakkaudelle ja muille myönteisille kokemuksille tuli tilaa.

Kaikki me tarvitsemme rakkautta, ystävällisyyttä ja myötätuntoa itseämme ja muita kohtaan: läheisiä, työtovereita, naapureita, ystäviä, lähellä ja kaukana, koko maailmaa. Ystävällisyyden, hyväntahtoisuuden,  rakkauden kokeminen – miksi sitä haluatkin nimetä – parantaa vanhoja haavoja, voimaannuttaa ja kasvattaa mielen avartumista, lisää uskallusta käyttää monipuolisesti omia vahvuuksia…

Miten?

Tutkimus on osoittanut, että pienet ja lyhyetkin mindfulness-harjoitukset päivittäin tehtyinä merkitsevät paljon aivoillemme ja koko hyvinvoinnillemme. Voimme muuttaa mf-harjoituksilla aivojamme ja suojella itseämme stressiltä, vahvistaa tunnetaitojamme, kasvattaa resilenssiä (henkistä kestävyyttä selviytyä vaikeuksista)  ja nostaa mielialaamme huomaamalla myönteisiä kokemuksiamme entistä tarkemmin.

Kaikkiin mf-harjoituksiin ei tarvitse keskittyä istumalla pitkään hiljaa paikallaan, harjoituksia on monenlaisia ja arjen keskellä voi tehdä tässä myöhemmin esiteltävää harjoitusta pysähtyen lyhyesti.

Rakkaus on yhtä luonnollista kuin hengittäminen. Ja kuitenkin hengittäminenkin voi lukkiutua ja sitä on hyvä vapauttaa, voimistaa ja auttaa kulkemaan vapaammin. Seuraava harjoitus voi auttaa. Voit ensin lukea sen ja tehdä harjoituksen omaan tahtiin poimittuasi idean:

  • Istu hetkeksi paikkaan, jossa voit olla rauhassa muutamia minuutteja.
  • Tuo mieleesi joku henkilö, jonka kanssa sinun on hyvä olla, joku, joka välittää sinusta. Tunne tämä lempeä tunne: miltä tuntuu olla pidetty, rakastettu. Salli tunteen lämmittää sydäntäsi, pehmentää kasvojasi. Jos mieleesi tulee häiritseviä tunteita ja ajatuksia, huomaa ne lyhyesti ja anna niiden liueta vähitellen pois ja palaa hyvään tunteeseesi. Lempeä tunne stimuloi aivojen hermojärjestelmissä tiettyä aluetta. Pysy tässä hyvässä, lämpimässä tunteessa ja anna sille tilaa mielessäsi.
  • Keskity sydämesi alueelle ja ajattele asioita, tilanteita ja kohtaamisia, jotka herättävät sinussa lempeitä tunteita, kuten ystävällisyyttä, kiitollisuutta  ja hyvää toivovaa myötätuntoa. Jotta voit tuoda harmoniaa niihin pienen pieniin hetkiin sydämenlyöntien välissä (sykeväleihin, vagal tone), hengitä niin että sisään hengitys ja uloshengitys ovat jokseenkin samanpituisia. Älä kuitenkaan pakota liiaksi hengitystä, anna sen löytää tämä tahti vähitellen. Sisään hengitys kiihdyttää sydäntä ja uloshengitys rauhoittaa. Sydämellä on enemmän kuin metaforinen yhteys rakkauteen – aivan kuten myös Barbara Fredrickson tuo esille. Sydämen verenkierto ja hermostomme toimivat yhdessä  – kuin rakastavaisten yhteen kiedotut kädet – ja tällainen harjoitus ravitsee sekä sydämen että koko ihmisen hyvinvointia.  Tätä harjoitusta kutsutaan myös Loving-Kindness – harjoitukseksi (LKM), ja suomeksi Lempeyden lauseet. Harjoitus vahvistaa hyviä, lämpimiä tunteita ja armollisuutta itseä ja muita kohtaan.
  • Voit vahvistaa lämpimiä tunteita lausumalla mielessäsi toiveita (lempeitä lauseita)  itsellesi ja muille, esimerkiksi: ”Olkoon, että olen / olet turvassa; Olkoon, että voin / voit elää ja työskennellä rauhassa; Olkoon elämäni / elämäsi onnellista; Olkoon, että voin / voit hyvin.”  Jos sinun ja jonkun toisen ihmisen välillä on hankaluuksia, voit silti sopivassa määrin  suunnata näitä lempeitä lauseita hänelle, esimerkiksi: ” Vaikka olen tällä hetkellä vihainen enkä salli sinun enää vahingoittavan minua, voin kaikesta huolimatta sanoa: olkoon, että voit hyvin ja löydät aidon onnen.”
  • Rakkaus on – many splended things – elämän rikkautta ja se on myös tahtoa. Mindfulness on valintaa, tahtoa pysähtyä ja havainnoida kaikilla aisteilla hienovaraisesti itseä ja ympäristöä. Mf-taidot auttavat havaitsemaan muuten niin helposti ohi kiitäviä myönteisiä tunteita, onnen ja  ystävällisyyden hetkiä.
  • Yhtenä sovelluksena voit kokeilla tätä harjoitusta esimerkiksi seisoessasi pitkässä kassajonossa: suuntaa ensin huomio hengitykseesi ja anna sen tasaantua ja kulkea rauhallisesti. Voit lausua mielessäsi: ”Aivan kuten minä, niin me kaikki haluamme tämän kassajonon etenevän ripeästi. Olkoon, että olemme kärsivällisiä ja rauhallisia.”  Havainnoi, miten harjoitus rauhoittaa mieltäsi.
  • Mindfulness-harjoitus ”Lempeyden lauseet” löytyy CD-levyltä Myönteisyystaidot

Muutama periaate Rick Hansonia mukaellen:

  • Ole ystävällinen itseäsi kohtaan – puhu itsellesi kauniisti
  • Nauti elämästä sellaisena kuin sen koet – kaikesta huolimatta löydä hyvä
  • Vahvista voimavarojasi – tee mf-harjoituksia, tee lisää sitä mistä nautit
  • Löydä aito, aktiivinen elämäntapasi niin töissä kuin kotona  – huomaa onnistumisesi
  • Rauhoita äkkinäisiä tunnetilojasi, vahvista tunnetaitojasi – yksinkertaiset hengittämiseen keskittyvät mf-harjoitukset auttavat

Teksti: Anneli Litovaara

Anneli Litovaara on toinen Mindfulsolutions-tuotemerkin perustajista, mindfulness-kouluttaja ja VET-psykoterapeutti. Annelin kursseja löydät etusivun kurssikalenterista.

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa