Oletko valmis kiitollisuuteen?

Sana ’kiitollisuus’ tuntuu suurelta ja jopa valtavalta, kirjoittaa Tuula Kiuru-Ahvonen.

Kursseilla ja valmennuksissa olen huomannut, että kiitollisuus sanana vetää hiljaiseksi: mistä isosta voin olla kiitollinen vai onko minulla niin isoja kiitollisuuden aiheita lainkaan. Kuitenkin kyse on enemmänkin omasta elämänasenteesta, millä tavalla suhtaudun asioihin ja millä ”mittarilla” niitä mittaan. Huomaanko elämäni hyviä sisältöjä ja osaanko antaa arvoa sille, mitä minulla on juuri nyt.

Kiitollinen elämänasenne ja kiitollinen ihminen näkee kiitoksen aiheita joka päivässä. Pienet arkipäivän tapahtumat, kiireetön aamu, linnunlaulu ulkona, auringon paiste ja valo synnyttävät kiitollisuutta: kiitos, että saan kokea ja nähdä tämän. Mitä enemmän kiitollisuuden aiheita näkee ja kokee, sitä enemmän niitä myös jatkossa huomaa.

Kiitollisuuden merkitystä ihmisen hyvinvoinnille on tieteellisesti tutkittu ja tulokset kertovat hyvin selkeää kieltä. Kiitollisuus lisää kykyä nauttia myönteisistä kokemuksista, mitä enemmän voin nauttia ja iloita siitä, mitä elämässäni on läsnä juuri nyt, sitä enemmän koen tyytyväisyyttä ja mielihyvää. Kiitollisuus vaikuttaa myönteisesti myös omanarvontuntoon ja itsekunnioitukseen: voin aidosti iloita siitä mitä olen ja siedän paremmin myös stressiä ja hankaluuksia. Tutkimuksissa on myös todettu kiitollisten ihmisten olevan tyytyväisiä vähempään materiaan, heillä ei ole tarvetta havitella koko ajan jotain lisää – elämänilo löytyy muualta. Kiitollisuus lujittaa ihmissuhteita ja voi johtaa myönteisen palautteen kehään.

Kiitollisuutta voi opetella ja sen voi oppia.  Tietoinen pysähtyminen kiitollisuuden äärelle on esim. sitä, että huomaa päivittäin yhden hyvän, elämäänsä kuuluvan asian ja on siitä aidosti tyytyväinen ja iloinen. Kiitollisuuden ilmaisemisella on myös suora syy-yhteys fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin lisääntymiseen.  Kiitollisuutta voit ilmaista kirjoittamalla paperille asioita, joista olet kiitollinen. Voit myös kirjoittaa kirjeen ihmiselle, jolle olet kiitollinen tai voit kertoa sen puhelimessa. Ja jos suora ilmaiseminen tuntuu haastavalta, voit ainakin omassa mielessäsi ajatella kiitollisuutta ja kohdistaa ajatuksesi ao. henkilölle.

Pysähdy miettimään, mistä sinä voit olla kiitollinen juuri tänään.

Tuula Kiuru-Ahvonen ratkaisukeskeinen valmentaja, mindfulness ohjaaja ja kouluttaja, jolla on usean vuoden omakohtainen kokemus mindfulnessin myönteisistä vaikutuksista. Hän valmentaa mindfulnessia yrityksessään Intuitica Oy:ssä.

tuula

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa