Viikon harjoitus: paranna vireystasoasi

Voit parantaa vireystasoasi päivän aikana yksinkertaisilla keinoilla, kun tiedät, miten voit vaikuttaa aivojesi toimintaan. Kokeile vaikkapa näitä:

  • Tee päivän aikana syviä hengityksiä. Aivosi käyttävät n. 20 prosenttia elimistösi kuljettamasta hapesta. Syvähengityksellä lisäät hapen kylläisyyttä veressä ja voit kiihdyttää aivojesi toimintaa.
  • Pyri istumaan selkä suorana. Asento antaa sisäistä palautetta aivoverkostolle – aivorungon verkkomaiselle hermostolle, joka on tekemisissä valveillaolon ja tietoisuuden kanssa.
  • Kokeile voitko kuvitella valoa. Tällä tavoin lisäät vireystasoon vaikuttavaa hormonia (norepinefriini) ja sen virtausta kaikkialle aivoihin.

Lähde: R. Hanson, R.Mendius: Buddhan aivot. Basam Books. 2011.

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa