Myötätuntoa itseä kohtaan

Myötätunto itseä kohtaan tarkoittaa itsen aitoa arvostamista ja myötätuntoista suhtautumista omiin tunteisiin – hankaliinkin. Se on lämmintä ja hyvää toivovaa itsestä huolta pitämistä. Myötätunto itseä kohtaan on tutkija Krisfin Neffin mukaan yhteydessä mm. onnellisuuteen, hyviin ihmissuhteisiin, optimismiin ja tunneälyyn. Mindfulness on hyvä keino opetella myötätuntoa itseä kohtaan. Voit kokeilla myös pieniä toimintatapamuutoksia arjessasi – niillä voi olla suuri vaikutus.

  • Salli itsellesi tarpeeksi taukoja päivän mittaan
  • Salli itsesi kulkea rauhassa ja kiirehtimättä paikasta toiseen
  • Salli itsesi empiä ja olla epävarma
  • Salli itsesi iloita ja olla ylpeä itsestäsi – ja loistaa!
  • Salli itsellesi tarpeeksi laadukasta ja maukasta ruokaa
  • Salli itsellesi rakastavia ihmissuhteita ja ystäviä
  • Salli itsellesi virkistystä ja ihmetystä luonnon ja kulttuurin parissa

Lue lisää myötätunnosta itseä kohtaan sekä sen tutkimuksesta Kristin Neffin sivuilta.

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa