Joulurauhaa läsnäolevasti

Toivotko, että voisit viettä joulusi tänä vuonna rauhallisemmassa tunnelmassa? Mindfulness, hyväksyvä läsnäolon taito voi auttaa tekemään juhlasta uudella tavalla rikkaamman kokemuksen. Kokeile näitä vinkkejä:

Ole läsnä kaikin aistein. Haistele, maistele, katsele ja kuuntele keskittyneesti. Havainnoi joulun kynttilöitä, koristeita, ruokia, joulukuusta, pihojen ja pirttien valoja. Älä arvota havaintojasi kauniiksi tai rumiksi, anna niiden vain olla sellaisena kuin ne ovat. Jos ajatuksesi harhailevat töihin tai hankaliin muistoihin, palauta ne huomioimaan tätä hetkeä yhä uudelleen: keskity tuntemaan vaikkapa glögilasi kädessäsi, huomaa, miten mantelit rouskuvat suussa ja mausteet tuoksuvat ilmassa.

Hyväksy se mitä on. Epämukavuus ja ilottomuus on usein seurausta siitä, että keskitymme pohtimaan, miten asioiden olisi mielestämme pitänyt olla. Ilon löytää, kun antaa asioiden olla sellaisina kuin ne ovat.

Totta, tilanne jouluna voi olla toisenlainen, kuin olisit toivonut. Osa valmisteluista jäi kesken. Sukulaisissa ja heidän käytöksessään olisi joskus ehkä mielestäsi muuttamisen varaa. Ehkä toivot omien tunteidesikin olevan erilaiset. Joulu ei aina muutenkaan ole juuri täydellinen. Voitko todeta mielessäsi hyväksyvästi: ”Nyt on näin, tämä joulu on nyt tällainen”. Hyväksyminen on avain aitoon iloon, kokemusten rikkauteen sekä lepoon ja rauhan tunteeseen.

Keskity kuulemaan – itseäsi ja muita. Entä jos antaisit itsesi tänä jouluna olla kuuntelevalla kannalla, ilman vahvoja mielipiteitä. Suvun tarinat ehkä kulkevat totuttua rataa, mutta kun yrität tarkasti kuulla, mitä toinen todella sanoo tai tahtoo kertoa, keskustelut voivat elävöityä uudella tavalla. Muista myös itsesi – lähde kävelylle sinisenä hetkenä tai istu katsellen kynttilänvaloa, kun muut ovat jo nukkumassa. Mikä on sinulle totta, mitä tunnet ja koet juuri nyt? Kohtaa kaikki tuntemuksesi, hankalammatkin, ystävinäsi tässä hetkessä, joulurauhaa toivottaen.

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa