Mindfulness-harjoituksia arkeen

Läsnäolon taitoa voi oppia vain harjoittelemalla ja aloittaa voi hyvin pienistäkin harjoituksista. Tarkoitus on ”kutsua” mielen lisäksi myös koko keho olemaan läsnä. Silloin emme ole liiaksi tunteittemme ja mielemme vietävissä, vaan voimme saada rakentavamman ja laajemman otteen elämään. Silloin myönteiset tunteet saavat lisää tilaa ja mahdolliseen stressin tai kiireen tunteeseen saa lievitystä.

Harjoituksia on kahdenlaisia: meditatiivisia ja käytännön pysähtymis- ja havainnointiharjoituksia.

Tässä esimerkki lyhyestä, meditaatiosta, jonka voit tehdä missä vain, kun voit pysähtyä hetkeksi.

Tietoinen hengittäminen, kesto n. 3-5 min

Tee harjoitus rauhallisessa paikassa seisten tai istuen. Pidä selkä suorana ja anna hartioiden ja kasvojen rentoutua ja pehmetä.

Seuraa hengittämistäsi hetken ajan muuttamatta siinä mitään.

Kun hengität sisään sano mielessäsi: ”hengitän sisään”

Kun hengität ulos sano: ”hengitän ulos”

Toista mielessäsi seuraavia lauseita hengittäessäsi rauhallisesti sisään ja ulos:

”Hengitän sisään levollisuutta kehooni.”

”Hengitän ulos hymyä”

”Olen läsnä, tässä ja nyt. Tämä hetki on ainutkertainen.”

Hengittäminen on ankkuri, johon aina palataan. Hengitys on aina totta ja se on aina läsnä. Ajatukset ja tunteet harhailevat, ja se on luonnollista, eikä niitä yritetä poistaa tai hillitä ”tahdolla”. Päättäväisen lempeä huomion suuntaaminen toistuvasti hengittämiseen auttaa keskittymään meditatiiviseen harjoitukseen ja sallii tunteiden ja ajatusten liikkua tai hälvetä. Samalla tietoisuus omien ajatusten sisällöstä ja koko ajatteluprosessin toimintatavasta lisääntyy.

Tässä esimerkki muodollisesta harjoituksesta, arjen läsnäolosta:

Hedelmän syöminen

Tietoisesti läsnä oleva ruokaileminen tekee ruokailusta nautittavaa ja lisää yleistä hyvinvointia. Voit valita silloin tällöin ruokailuhetken rauhallisessa ympäristössä yksiksesi ja keskittyä kaikilla aisteilla tilanteeseen.

Aloita harjoittelu esimerkiksi mieluisan hedelmän syömisestä. Toimi RAUHALLISESTI ja HITAASTI.

  1. Katsele hedelmää ensin kädessäsi, tarkkaan ja joka puolelta, sen väriä / värejä ja muotoja.
  2. Pitele sitä kädessäsi ja tunnustele, miltä sen pinta tuntuu?
  3. Nuuhki sitä, miltä se tuoksuu?
  4. Kuori (jos tarpeen) se ja seuraa, miltä se silloin tuntuu?
  5. Ota pala kerrallaan suuhusi, pureskele HITAASTI, maistele ja seuraa, miten maku muuttuu hetki hetkeltä.
  6. Samalla kun syöt hedelmää nautinnollisesti ja tietoisesti pala kerrallaan, keskity tietoisesti, miten olet yhteydessä maahan, ilmaan, koko kosmokseen, sillä ilman maata, aurinkoa, vettä ja ilmaa ei hedelmää olisi olemassa.

2 Responses to “Mindfulness-harjoituksia arkeen”

  • Antero:

    Hei
    tätä voisi kokeilla kursseilla, joissa kahvitauolla on hedelmiä.
    ”erilainen tauko”

    terv Antero

    • Liisa:

      Tämä on hyvä harjoitus jonkun pitkän ja puisevan palaverin lomaankin.
      t
      Liisa

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa