Mindfulness

Mindfulness, hyväksyvä läsnäolontaito, tarkoittaa tietoista valintaa osata pysähtyä ja keskittyä tähän hetkeen. Arjen tuoksinassa mieli kuljettaa meitä huomaamattamme suuntautumaan jo johonkin seuraavaan, on se sitten työtehtävä tai tapaaminen, tai seuraava puheenvuoro. Keskittyminen juuri meneillään olevaan tilanteeseen tai asiaan häiriintyy. Mielemme askartelee usein myös menneissä tapahtumissa ja tunnelmissa; mitä on tapahtunut, kuka sanoi ja mitä, ja millainen tunne jäi.

Mindfulness–taidot vahvistavat keskittymistä nykyhetkeen, lisäävät tunnetaitoja ja kykyä olla märehtimättä menneitä tai elää liiaksi tulevassa. Harjoittelun avulla on mahdollista oppia uusia ajatusmalleja ja suhtautumistapoja, löytää kokemusten monipuolisuus sekä parantaa ihmissuhteita ja vuorovaikutustaitoja.

Harjaantuminen läsnäolotaitoihin lisää stressinhallintaa, luovuutta, rentoutta, ja mielen tasapainoa sekä taitoja voittaa masennus. Tieteelliset tutkimukset kertovat lisäksi, että mindfulness–taidot voivat kehittää kehotuntemusta ja vähentää kipukokemuksia, parantaa unta ja vahvistaa monipuolisesti terveyttä.

Kurssimme pohjautuvat  lääketieteen tohtori Jon Kabat-Zinnin kehittämään MBSR-menetelmään ja hyödyntävät tutkittuja menetelmiä. Erityisenä piirteenä kursseissa on lisäksi positiivisen psykologian tutkimustulosten hyödyntäminen sekä ratkaisukeskeinen näkökulma. Mindfulness–asenteen vahvistuessa myönteiset tunteet ja luovempi ajattelu saavat lisää tilaa, elämän mielekkyys ja energisyys kasvavat.

Kurssiemme lähdemateriaalia: kirjallisuutta mindfulnessista

päivitetty tammikuussa 2013

Fain, Jean, 2011: The Self-Compassion Diet, Souds True ,Inc

Germer Christopher K. (2010). Myötätunnon tie: Basam Books

Hanson, Rick, 2009: The Practical Neuroscience of Buddha’s Brain, New Harbinger Publications, Inc. SUOM (2012) Buddhan aivot,  Basam Books

Hellbom Kaj, Mauro Seija, Salo Matti (2006): Johtamisen Nyt, Edita, 150 s

Kabat-Zinn Jon, 2004: Olet jo perillä: tietoinen läsnäolo, Basan Books, 265 s.

Langer Ellen J.,1989: Mindfulness, Da Capo Press, 233 s.

Langer, Ellen J.,2009: Counter Clockwise, Mindful Health and the Power of Possiibility, Ballantine Books

Neff, Kristin, 2011: Self-compassion – stop beating yourself up and leave insecurity behind, William Morrow

Salzberg, Sharon (2003): Lempeyden tie, kumouksellinen onnellisuuden taito, Basam Books

Siegel, Daniel J.,2007: The Mindful Brain, Reflektion and Attunement in the Cultivation of Well-Being, Norton

Silsbee, Douglas K.,2004: The Mindful Coach – Seven Roles for Helping People Grow, Ivy River Press

Stahl, Bob & Goldstein, Elisha, 2011: Stressinhallinnan käsikirja – tietoisen läsnäolon menetlemä, Basam Books

Thic Nath Hanh ,1995: Peace Is Every Step, Rider ja koko muu Thich Nath Hahnin tuotanto

Williams Mark, Teasdale John, Segal Zindel, Kabat-Zinn Jon, 2007: Mielekkäästi irti masennuksesta, Basam Books

Williams Mark, Penman Danny, 2012: Tietoinen läsnäolo – löydä rauha kiireen keskellä, Basam Books

Hengitys ja jooga

Martin, Minna; Seppä Maija; Lehtinen Päivi; Törö, Tiina; Lillrank, Benita, 2010: Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena, Mediapinta

Farhi, Donna, 1996: The Breathing Book, Henry Holt and Comp. New York

 

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa