Mindfulnessista apua univaikeuksiin

Hyvä uni kertoo, että elämämme on tasapainossa, kirjoittaa Maria Saarelainen.

Huono uni taas siitä, että elämässämme on tehtävä jotain muutoksia kohti tasapainoisempaa arkea. Kun kuuntelet kehosi ja mielesi välittämiä viestejä, niin mitä ne kertovat sinulle? Mitä sinulle kuuluu? Miten sinä nukut?

On todettu, että 90%:lla unihäiriöisistä unen vaikeuden taustalla ei ole elimellistä vikaa. Yleensä unihäiriöt alkavat jostain elämän tasapainoa häiritsevästä tilanteesta. Kun tilanne rauhoittuu, niin unihäiriöt voivat jäädä ”päälle” ja unihäiriöstä tuleekin vähitellen ongelma, johon kuuluvat ajatukset aiheuttavat ahdistusta ja pelkoa. Tyypillisiä ajatuksia illalla ovat mm. nukahdankohan tänä iltana, heräänköhän taas yöllä, enkä saa unta. Vähitellen voi myös määritellä itsensä huonoksi nukkujaksi, vaikka on aikaisemmin nukkunut hyvin ja siihen on ollut edellytyksiä. Mitä enemmän yrittää nukahtaa, sen voimakkaammin jännittyy pelko- tai ahdistustilaan, stressihormonitasot nousevat ja aivot aistivat tilanteen uhkaavana. Eihän silloin voi vaipua levolliseen yöuneen. Tämä huolta aiheuttavien ajatusten ja tunteiden kaaos saa aikaan noidankehän, joka vähitellen ruokkii itse itseään ja nukahtaminen ja unessa pysyminen on vaikeaa.

Emme voi pakottaa itseämme nukahtamaan. Uni on tila, joka edellyttää irti päästämistä. Mindfulnessharjoitusten avulla opit hellittämään ja päästämään lempeästi irti ajatuksista, tunteista ja kehotuntemuksista. Voitko luottaa siihen, että hellittämällä annat kehollesi mahdollisuuden nukahtaa? Voitko luottaa siihen, että kehosi kyllä tietää miten nukahtaa?

Jotta voit nukkua hyvin, niin kehosi ja mielesi tarvitsevat turvallisuutta. Turvallisuuden tunteeseen liittyvät myötätunto, levollisuus ja tunne, että on hyväksytty. Vaikka tilanne voikin olla haastava, niin sinun on mahdollisuus luoda mindfulnessharjoituksilla olosuhteet, jossa voit rauhassa levätä ja nukahtaminen voi olla mahdollista.

Mindfulnessharjoitusten avulla voit kohdata omat unen tuloa estävät tunteet illalla sängyssä ollessa. Kun kohtaat tunteesi, annat niiden olla, hyväksyen ne ja annat niille nimen, niin saatat huomata, miten olotilasi muuttuu.

Turvallisuuden tunteeseen liittyvä tunne, että on hyväksytty, tarkoittaa sitä, että itse hyväksyt omat tunteesi, ajatuksesi ja kehosi tuntemukset sellaisina kuin ne voit havaita. Ne ovat olemassa sinussa juuri sillä hetkellä. Mindfulnessin paradoksi onkin, kun hyväksyt ja hellität ja lopetat asioiden vastustamisen, annat niiden olla, niin niiden voima alkaa vähentyä.

Univaikeuksiin liittyy voimakkaasti myös oma sisäinen puhe. Mitä ja miten puhut itsellesi, kun et saa unta. Oletko ärsyyntynyt ja soimaat itseäsi vai puhutko itsellesi ystävällisesti ja lempeästi? Voit olla myös tilanteessa, jossa sinua nukuttaa, mutta lapsi herättää sinut kesken unien. Miten puhut itsellesi? Oletko äreä, kun heräsit ja sinun täytyy mennä yöllä peittelemään lastasi vai oletko rauhallinen ja menet rakkaudella peittelemään lapsen, jolle olet tärkeä ja sen jälkeen palattuasi sänkyyn puhut itsellesi ystävällisesti: ”Minulla on kaikki hyvin. Saan nukkua rauhassa. Vaikka en saa nyt välttämättä heti unta, niin annan itselleni luvan levätä”.

Kannattaa muistaa, että yleensä univaikeudet tulevat vähitellen, joten myös unen paraneminen vie aikaa. Kannattaa olla kärsivällinen ja harjoittaa mindfullnessharjoituksia säännöllisesti sekä kuunnella itseään ja kehoaan. Mindfulnessharjoitukset eivät ole suorituksia, vaan tarkkailevia ja havainnoivia olemisharjoituksia. Varaa siis itsellesi aikaa olla mindfulnessharjoituksissa.

Teksti: Maria Saarelainen

Maria on mindfulness-ohjaaja ja työhyvinvoinnnin asiantuntija. Lisää tietoa unesta ja mindfunessista sekä univaikeuksissa helpottavia mindfulnessharjoitteita löydät sivuilta: www.mindfulnesstunnetaitoakatemia.fi

Comments are closed.

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa