Keskittymiskykyä lisää, kiitos

Monta rautaa samanaikaisesti tulessa? Tuttu tunne monelle, kirjoittaa Maria Saarelainen.

Tulee riittämättömyyden tunne, kun yrittää tehdä kaikki työt ja vielä mahdollisesti samanaikaisesti ja päällekkäin. Miten rauhoittaa oma oloa?

Kaikki lähtee tiedostamisesta ja itsensä kuulemisesta. Kun on tarkkaavainen ja huomaa, että oma olotila muuttuu rauhattomaksi ja mieli impulsiiviseksi, niin on aika pysähtyä. Pysähtyminen on valinta, jonka saa tehdä aina uudelleen ja uudelleen päivän aikana. Jos pysähtyminen ei ole tuttua, niin sen tekeminen vaatii ensin enemmän itsekuria. Aivomme rakastavat rutiineja ja uusien rutiinien luominen vaatii tiedostamista ja aikaa sekä välittömän palkkion, jotta aivot motivoituvat pysähtymään uudelleen päivittäin.  Pysähtymisen palkkion omalla kohdallasi voit todeta itse seuraavilla ohjeilla.

Kun pysähdyt, niin lopeta hetkeksi se mitä olet juuri tekemässä. Sulje pehmeästi silmäsi, jos mahdollista. Keskity hetken aikaa ainoastaan hengittämisen tuntuun siinä kohdassa missä tunnet sen parhaiten. Anna itsellesi hetkeksi lupa vain olla tekemättä mitään. Aina, kun huomaat ajatuksien harhailevan, niin päästä niistä lempeästi irti ja palauta huomiosi uudelleen hengityksen tietoiseen tarkkailuun. Tee tätä tietoisuuden palauttamista vaikka sata kertaa pysähtymisen aikana.  Kun tunnet, että mielesi on rauhallisempi, niin voit palata sen ääreen mitä olit aikaisemmin tekemässä. Kun mielesi on tyynempi, niin voit tietoisemmin keskittyä vain yhden asian kerallaan tekemiseen. Jos huomaat, että ajatuksesi alkaa harhailla muihin tehtäviin, niin voit tehdä samaa ajatuksesta irti päästämistä myös työskennellessäsi.

Kun pysähdyt useita kertoja työpäivän aikana, niin saatat huomata, miten sinulla on eri tavalla energiaa myös vapaa-ajalla. Joka kerran pysähtyessäsi aivosi kiittävät sinua, kun tarjoat niille palautumishetken ja se lisää mentaalista energiaasi.

Teksti: Maria Saarelainen

Maria Saarelainen on työhyvinvoinnin asiantuntija, ratkaisukeskinen työnohjaaja ja mindfulness-ohjaaja. Hänen valmennuksensa käsittelevät läsnäoloa ja tiedostamista, tunnetaitoja sekä aivojen käyttötaitoja. Voit lukea lisää Marian sivuilta www.modusforte.fi. Maria toimii vastuuopettajana Päijät-Hämeen kesäyliopiston Mindfulness tunnetaitovalmentaja -koulutuksessa.

Comments are closed.

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa