Mindfulness goes to movies

Leffassakin voi harjoittaa tietoista läsnäoloa, kirjoittaa vieraileva bloggaaja Aleksi Litovaara.

Hiljattain olimme vaimon kanssa katsomassa Pilvikartasto-elokuvaa. Leffa oli aivan huikea! Kolmeen tuntiin oli ladattu kuorma-autollinen täyttä viihdettä juonikiemuroineen ja metaforineen upeiden näyttelijöiden tähdittämänä.

Jälleen kerran oli hauska huomata – tällä kertaa erityisellä intensiteetillä – miten jännää oli matkata leffan mukana tietoisesti läsnä olevana. Screeniltä heijastuvaa suurta seikkailua oli yhtä innostavaa seurata kuin kehoani ja siinä tapahtuvia tuntemuksia. Lähden mukaan leffoihin täysillä (jep, aika monet muutkin asiat teen täysillä tai ei ollenkaan!) ja junnuna eläydyin niin vahvasti, että hätkähdin yleensä vasta kun kaverini tirskuivat vääntelehtivälle naamalleni! Onneksi nyt osaan olla enemmän tietoinen ja voin itse vaikuttaa leffan kyydin syvyyteen, tosin sekin on tietoinen valinta, että ennen leffaa päättää: go with the flow.

Pilvikartaston tunnevuoristorata piti omalta osaltaan huolen siitä, että mindfulness-taidoille oli käyttöä. Huomasin useasti kehoni jännittyvän ja hengittäväni pinnallisesti. Tällöin pystyin tietoisesti hellittämään ja rentouttamaan itseni. On ihailtavaa, minkälaisia olotiloja elokuvaohjaajat onnistuvat katsojalle luomaan. Kun välillä seurasin itseäni (ajatuksiani, tunteitani ja kehon aistimuksiani) ”ulkopuolisena tarkkailijana” oli tämä aivan yhtä ihmeellinen asia kuin itse leffa. Harvoin pääsee todistamaan itsessään niin laidasta laitaan keikkuvia tuntemuksia ja ajatuksia. Niissä jännissä väleissä kun vaimoni peitti korvansa ja katsoi leffaa vain sivusilmällä tihrustaen ja painautui lähemmäs minua, itse riensin kehon turvasatamaan tarkkailemaan välillä pelon, ahdistuksen ja vihan tunteita. Onneksi mukana oli myös iloa, innostusta ja rakkautta –  ja nämäkin toimivat välillämme kuin magneetit!

Lyhyesti sanottuna: mindfulness on mahdollistanut minulle suuremman leffa-nautinnon, koska voin arvostaa ja herkutella hyviä tunteita sekä hetkiä tietoisesti. Tämän lisäksi epämiellyttävät tunteet eivät kaappaa mennessään ja niiden nimeäminen sekä ulkopuolinen tarkastelu loiventavat niiden voimakkuutta.

Seuraavan kerran leffan ääressä voit kokeilla:

  1. Tule tietoiseksi siitä, että katsot leffaa ja hengität
  2. Tunne sisään- ja uloshengityksesi muutaman hengenvedon ajan, miltä vatsassa tuntuu?
  3. Havainnoi itseäsi kuin neutraali ulkopuolinen tarkkailija myötätuntoisesti ja arvostelematta
  4. Käy kehosi läpi ja tunnista kohdat jotka ovat jännittyneinä
  5. Hengitä jännittyneisiin kohtiin ja anna niiden pehmetä ja rentoutua, jos ne ovat pehmetäkseen. Jos kohdat pysyvät jännittyneinä, totea myös tämä. (Muista, että rentoutuminen ei ole suoritus vaan on kyse irti päästämisestä. Ei kannata yrittää tehdä itseään rennoksi, vaan olla rentona.)
  6. Mitä tunteita tunnet? Anna tunteille nimet.
  7. Missä kohtaa kehoa tunnet tunteen?
  8. Hengitä tuntemuksen alueelle kuten kohdassa 5.
  9. Anna tunteen joko liueta omassa tahdissaan tai voit kokeilla lähteekö myönteinen tunne laajenemaan kun annat sille huomiota
  10. Kokeile voitko ulkopuolisena tarkkailijana katsoa itseäsi ja leffaa yhtä aikaa!
  11. Nautinnollisia hetkiä!

Teksti: Aleksi Litovaara

Aleksi on mindfulness-ohjaaja, Professional ICF Certified Coach, ACC, Ratkaisukeskeinen Coach, Suomen Coaching-yhdistyksen hallituksen jäsen ja NLP Trainer. Aleksin seuraava Mindfulness tutustumisilta on 26.8. Mindfulness-kurssit alkavat: 2.9., 26.9. ja 28.10. Katso lisää www.aleksi.net ja klikkaa Mindfulness-kohtaa.

 

akucrop_MG_3704L

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa