Punainen personal trainer

Mitä olet tehnyt viime aikoina ruuhkassa ajaessasi, kirjoittaa Aleksi Litovaara.

Entä mitä olet ajatellut  tietokoneen käynnistymistä odotellessa? Oletko vihellellyt iloisesti, että tätähän mä just kaipaan. Leppoisaa aikaa itseni kanssa pitäen omasta hyvinvoinnista hyvää huolta sekä huomioiden niitä myönteisiä tunteita mitä tilanteeseen liittyy? Vai, onko suupielestä saattanut lipsahtaa muutama ärräpää hitaan koneen vauhdittamiseksi tai onko keskimmäinen sormesi suoristunut liikenteen muille teiden ritareille?

Jos seisot punaisissa liikennevaloissa, fakta on se että siinähän jäpität. Sinulla on kuitenkin valtikka siihen, millaisen kokemuksen itsellesi teet. Valitsetko ärrinmurrin, joka vie stressitasosi kattoon vai haluatko sen sijaan laskea stressiäsi.

Tässä ei sinänsä ole mitään uutta, monet ovat tietoisia siitä, että voivat valita ajatuksensa ja tunteensa. Kukaan ei ole syntynyt ajattelemaan tai tuntemaan vain ja ainoastaan tietyllä tavalla. Ajatukset ja tunteet eivät ole sama asia kuin ihminen itse. Eli seuraavalla kerralla, kun kuulet ”mä nyt vaan oon tämmöinen…” voit hymyillä myötätuntoisesti – ainakin sisäisesti.

Mitä jos seuraavan kerran punaisissa valoissa kokeilisit jotain erilaista. Kohtaa punainen valo kuin myötätuntoinen, kannustava ja sitkeä personal trainer – ja sitkeyttä tällä kaverilla riittää! Punainen PT voi muistuttaa sinua siitä, että on sopiva hetki olla läsnä tässä hetkessä ja ottaa itselleen luxus aikaa – voit vain olla ja PT kyllä pitää huolen, kun on aika siirtyä eteenpäin. Voit vaikka tietoisesti seurata hengitysliikkeen tuntemuksia vatsassa, miltä tuntuu sisään hengitys ja uloshengitys. On myös mahdollista keskittyä kehon tuntemuksiin, siihen miltä ratti tuntuu sormissa, millainen on ratin pinta, voitko havaita lämpöä, viileyttä tai jotain muuta?

Kun olet näin ollut tietoisesti läsnä hetken aikaa voit antaa henkisen yläfemman itsellesi ja jos oikein riehaannut voit taputtaa itseäsi olkapäille kannustavasti – henkisesti, että fokus säilyy liikenteessä. Tähän saattaa punaisen PT:n lisäksi kannustaa se, että vastaavan tyyppisistä pidemmistä harjoituksista, eli mindfulness meditaatioista on huikeita tieteellisiä tuloksia. Olet siis hyvinvoinnin äärellä, joka vahvistaa mm. aivojesi luovuus- ja myötätuntoalueita.

Tietokoneen kanssa voi soveltaa samaa ja muita vastaavia sovelluksia voi keksiä vaikka kuinka. Mikä on sinun valintasi seuraavalla kerralla?

Teksti: Aleksi Litovaara

Aleksi on mindfulness-ohjaaja, Professional ICF Certified Coach, ACC, Ratkaisukeskeinen Coach, Suomen Coaching-yhdistyksen hallituksen jäsen ja NLP Trainer. Aleksin seuraava Mindfulness tutustumisilta on 15.5. Mindfulness-kurssit alkavat: 28.5., 2.9. ja 28.10. Katso lisää www.aleksi.net ja klikkaa Mindfulness-kohtaa.

 

akucrop_MG_3704L

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa