Apua kaamosmasennukseen

Mitä apua mindfulnessista voi olla kaamosväsymykseen tai jopa pimeäajan masennukseen?

Mindfulnessin perusperiaatteiden oppiminen tai muistaminen jo auttaa: oman itsen ja kokemuksien hienovarainen ja lempeä havainnointi ilman arvostelua antaa mahdollisuuden etsiä keinoja parempaan hyvinvointiin. Väsymyksen ja mielen harmauden huomaaminen ajoissa on tärkeää oman itsen huoltamista. Mitkä ovat ne pienimmät signaalit, jotka kertovat niistä? Voit muuttaa sitä, mistä olet tietoinen ja silloin voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi alkamalla etsiä energiaa, jota kaipaat.

Jos olet joskus aiemmin väsynyt tai masentunut syksyisin, voit kysyä itseltäsi, onko väsymys totta juuri tänä syksynä? Miltä minusta tuntuu tässä ja nyt? Ehkä kaamos ei vaikuta tänä syksynä samalla tavalla kuin aiemmin?

Tärkeää on pysähtyä, kysyä itseltä, mitä minulle tarkkaan ottaen kuuluu? Millaista energiaa tarvitsen juuri nyt, ja tehdä alkuun jotain pientä halutun hyvän olon suuntaan.

Millaisista yksinkertaisista harjoituksista voisi aloittaa?

Pysähtyminen muutaman kerran päivässä vain seuraamaan omaa hengitystä alkaa lisätä taitoa tiedostaa, mitä itselle kuuluu. Harjoitusta tehdessä on hyvä muistaa arvostelematon asenne sekä itseen että muihin.

Kiireettömyys-CD:ltä voi kuunnella esimerkiksi harjoituksia: Lyhyt pysähtymisharjoitus (raita 2), Nyt on näin (raita 4), Metsälähde (raita 6). Kiihtyneen mielen rauhoittaminen (raita 7) on hyvin suositeltava milloin tahansa, kun mieli on ärtynyt, tai ”tikkuinen”, mustien pilvien ympäröimä.

Miten mindfulnessia voisi yhdistää kaamosväsymyksen muuhun hoitoon, esimerkiksi kirkasvalohoitoon ja ulkoiluun?

Kirkasvalolampusta monet saavat voimaa ja joogan avulla virkistyy! Näitä molempia voi hyödyntää yhdessä: tee kirkasvalolampun edessä Kiireettömyys-CD:ltä Virkistävä jooga seisten (raita 3) säännöllisesti joka päivä.

Ulkoiluun suosittelen harjoitusta Läsnäoloharjoitus kävellen ulkona (raita 5). Sitä voi kuunnella ennen uloslähtöä ja poimia mieleensä äänitteen ideat, tai kuunnella kulkiessaan kuulokkeilla.

Miten tärkeää on tehdä harjoituksia päivittäin tai muuten säännöllisesti?

Mindfulnessin anti hyvinvoinnille aukeaa ja vahvistuu vasta harjoitusten avulla. Mieli harjaantuu vähitellen havainnoimaan sekä kehon, mielen että ympäristön viestejä yhä nopeammin ja hienovaraisemmin. Jo tekemällä päivittäin pari–kolme muutaman minuutin mittaista harjoitusta oppii tulemaan paremmin tietoiseksi omasta hyvinvoinnistaan ja huomaamaan myös terveyttä vahvistavia myönteisiä tunteita, iloa ja onnen tunteita. Mitä enemmän harjoittelee, sitä enemmän saa itselleen hyötyjä: mm elinvoimaa ja terveyttä!

Vastaajana terveydenhoitaja, vaativan erityistason psykoterapeutti ja mindfulness-kouluttaja Anneli Litovaara.

 

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa