Viikon harjoitus: palaudu työstä kotimatkan aikana

Kokeile voitko kulkea työmatkasi keskittymällä tuntemaan, miltä kehossasi tuntuu ja näkemään mitä ympärilläsi tapahtuu? Lisää läsnäolon kokemusta olemalla ilman taustamusiikkia tai olemalla lukematta kirjaa tai lehteä. Käännä sisäinen äänesi pienemmälle, keskity hetkeksi itseesi ja sinua ympäröivään maailmaan ja koe tämä hetki juuri sellaisena, ainutlaatuisena kuin se on.

  • Autolla ajaessa tunnustele, miltä vauhti tuntuu, miten jalka painaa kaasua, miten tunnet penkin pakaroita ja selkää vasten, miten puristat rattia.
  • Kävellen tunne maa jalkojesi alla, tunnista miten kehosi liikkuu, miten kädet tekevät myötäliikkeitä itsekseen vartalon sivuilla.  Missä asennossa kävelet, käveletkö ryhdikkästi, voitko parantaa asentoasi kehollesi sopivammaksi? Kannatko kassia? Tunnustele, miten kassi painaa.
  • Pyörällä ajaessasi tunnustele vauhtia, miltä ilmavirta tuntuu kasvoilla, miten jalkalihaksesi tekevät työtä siirtääksesi sinut paikasta toiseen. Mitä ääniä kuulet?
  • Ratikassa, junassa, bussissa, metrossa katsele ympärillesi. Huomaa, että kanssasi matkustaa monta muuta ihmistä, joilla on myös nimi ja määränpää, vaikka et tiedä, mikä. Keskity katsomaan maiseman yksityiskohtia, värejä. Mitä ääniä kuulet ympäriltäsi?

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa