Kesä ja läsnäolo

Kesä auttaa olemaan läsnä. Aistihavaintojen runsaus – lämpö, tuoksut, värit ja äänet – auttaa havaintojen tekemistä ja houkuttaa pysähtymään ja nauttimaan. Loma-aika ja väljät aikataulut antavat mahdollisuuksia seisahtua ja katsella ympärilleen. Loma on odotettua rentoutumisen ja voimien keräämisen aikaa. Usein siihen voi myös liittyä harmin tunne, että vapaa-aika on pian ohi ja niinpä ajatukset karkaavat loman loppumiseen ennen kuin se kunnolla alkoikaan. Huomatessasi näin käyvän, päästä irti harmillisesta ajatuksesta, ja pysähdy KESÄ -hetkeen:

  • katso kesämaisemaa
  • huomaa luontokukat: värien vivahteet, kukkien eri muodot, millaisina ryhminä näet ne
  • tarkastele, montako eri vihreän sävyä löydät maisemasta
  • katsele hetken, miten tuuli huojuttaa puiden oksia
  • kuuntele tuulen ääntä
  • kuuntele muita luonnonääniä, juuri tällä paikalla, tässä hetkessä kuuluvia: kenties lintuja, veden solinaa, aaltojen liplatusta
  • tunne hengityksesi kulku muuttamatta siinä mitään
  • tunne kesän tuoksut
  • tunne auringon lämpö, kesätuulen lempeys
  • sano itsellesi: tässä ja nyt, kesä on juuri nyt

Tee tätä harjoitus toistamiseen, pysähdy silloin tällöin ja anna kaikkien aistien kertoa sinulle kesästä. Näin saat lomaasi ja kesääsi lisää aikaa – olemalla jokaisessa hetkessä täysin mukana.

Suosittelemme lisäksi Kiireettömyys-CD:n raitoja: 4. ”Nyt on näin” ja 6. ”Metsälähde”.

 

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa