Mikä avuksi kevätväsymykseen?

Mindfulsolutionsin kouluttaja, työnohjaaja ja psykoterapeutti Anneli Litovaara vastaa:

Mistä kevätväsymys voi johtua?

Talvi tuntuu usein pitkältä ja hankalalta erityisesti, koska valon määrä vähenee, aurinko on pitkään lähes näkymättömissä. Ihminen alkaa kaivata valoa ja sen antamaa energiaa. Toisaalta, me teemme ahkerasti työtä ja intensiivisin työskentelyaika on syksy ja talvi. Palautumisaikaa on vähän, talvilomat ovat lyhyitä. Voimat saattavat huomaamatta vähetä, jos ei tietoisesti pidä huolta tankkaamisesta, pidä lepotaukoaja ja etsi itselle sopivia voimaannuttavia asioita, esimerkiksi harrastuksia.

Miten mindfulness voi auttaa väsymyksen kanssa pärjäämisessä? Mitä harjoituksia suosittelet tähän?

Mindfulness voi ensinnäkin auttaa väsymyksen tunteen kanssa olemiseen. Voi kuulostaa oudolta, mutta juuri tässä mindfulnessin paradoksi toimii. Kun kyseessä on tunne, tuntemus tai tilanne, jota ei heti voi muuttaa, sen kanssa mahdollisimman levollisesti rinnakkain oleminen auttaa jaksamaan eteenpäin. Kun ikävän tunteen vastustaminen vähenee, itse hankala tunne lieventyy.

Suosittelen Kiireettömyys-CD:n Nyt on näin -harjoitusta, ja toinen suositeltava on Lyhyt pysähtymisharjoitus. Molempia suosittelen nautittavaksi muutaman kerran päivässä. Harjoituksissa voit lisätä mielessäsi lauseen: ”Tämä väsymyksen tunne on tässä, anna sen olla ja liikkua”. Voit vain olla, hengittää ja sallia sen tunteen olemassaolon. Voit toistaa lauseita ja antaa näin itsesi levätä pienen hetken ajan. Tulet huomaamaan vähitellen, miten väsymyksen tunne hälvenee.

Miten mindfulness voi auttaa energisyyden lisäämisessä? Mitä harjoituksia suosittelet siinä?

Mindfulness auttaa löytämään piilossa olevan energisyyden. Kun tekee harjoituksia niin, että sallii tunteiden ja tuntemusten olla sellaisia kuin ne milloinkin ovat, eikä pakota hyvää oloa esille, se syntyy vähitellen aivan itsestään. Päivittäinen, lyhytaikainenkin mindfulness-harjoittelu antaa mahdollisuuden energian jatkuvaan tankkaamiseen.

Suosittelen harjoitukseksi Kiireettömyys-CD:ltä Virkistävää joogaa seisten. Keskittyminen liikkeeseen ja hengitykseen antaa ihmeen tehokkaasti voimaa. Tämä harjoitus antaa varttitunnissa virkistyneen olon ja se on useimmiten mahdollista toteuttaa työn lomassa.

Toinen suositeltava harjoitus on Metsälähde. Keskity siinä juuri sellaiseen maisemaan, joka antaa sinulle energiaa. Voit tuntea voimien elpyvän muutaman hetken harjoituksella.

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa