Mielen kuntosalilla

Meillä Mindfulsolutionsin kouluttajilla oli ilo tavata äskettäin Matti Saloa, joka opettaa mindfulnessia johtajille. Hän kertoo käyttävänsä mindfulness-harjoituksista nimeä mielen harjoitukset. Niillä saadaan itsetuntemuksen lisäämisen ja stressinhallinnan lisäksi mm. säädettyä aktivaatiotasoa optimialueelle. Mielen harjoitukset ohjaavat pois alivirittyneisyydestä tai ylivirittyneisyydestä ja mahdollistavat näin keskittymisen ja voimavarojen viisaan jakamisen.

Matin käyttämät harjoitukset ovat osin samoja kuin meillä, osin erilaisia, mutta hänkin korostaa harjoittelun säännöllisyyttä. Mielen harjoittelua voi verrata vaikkapa kuntosaliharjoitteluun – annettu aika tuo tuloksia. Monien läsnäoloharjoitusten vaikutuksen voi huomata nopeastikin, mutta vasta pidemmän ajan säännöllinen harjoittaminen tuo todella näkyvää tulosta. ”Emmehän me mene kuntosalillekaan odottaen, että yksi kerta kasvattaisi komeat lihakset”, Matti vertaa osuvasti.

Rahoitusalalla projektipäällikkönä toimiva miesasiakkaamme aloitti mindfulness-harjoitukset ilman aiempaa kokemusta käyttämällä Kiireettömyys-CD:tä. Hän otti yhteyttä kolmen viikon kuluttua ja kertoi tekevänsä Virkistävä jooga seisten -harjoituksen päivittäin aamulla ja illalla. ”Olen huomannut olevani paljon levollisempi, keskittyneempi ja tyytyväisempi. Nautin arkisista asioista enemmän”, hän kertoo. ”Koen, että harjoitus ei ole jokin pakko, jonka täytyy tehdä vaan oikein odotan sitä, koska se tekee minulle niin hyvän olon.”

Säännöllisyys on paras apusi mielen kuntosalilla, olivat päivittäiset harjoituksesi sitten 5 minuuttia tai puoli tuntia pitkiä.

Jätä kommentti

Kurssikalenteri
Seuraava mindfulness-intensiivikurssi, TaitoBa House Tutustu
Lue läsnäolovinkit blogista!
Mieli-lehden artikkeli
Mielenrauhaa mindfulnessista. Lataa artikkeli tästä pdf-muodossa